מלכים א' 1-31![]()
הקשר בין הפרשה להפטרה
0:31 שלום לכם אנחנו השבוע בפרשת חיי שרה וההפטרה שלנו היא סיפור ידוע על דוד המלך ובת שבע ונתן הנביא וכל הסיפור שהם רוצים להבטיח את המשך המלוכה לשלמה מספר מלכים א'
0:48 הקשר באופן הכי הכי הכי חזק בין הפרשה וההפטרה שיש לנו כאן את שני האבות שדואגים לעתיד המשפחה שלהם בפרשה שלנו אברהם שולח את העבד להביא אישה לבנו יצחק וכאן גם בעצם דוד דואג להבטיח את כיסא המלוכה דווקא לבנו שלמה ולא לאדוניה בן חגית שעשה באופן עצמאי המליך את עצמו באופן עצמאי ולא הודיע לאף אחד לא לאביו וגם לא לשלומה בטח.
הבנה עמוקה מעבר לפוליטיקה
1:22 עכשיו תראו כל הסיפור הזה אפשר לקרוא אותו כמו שאנחנו אומרים כמו שקוראים איזה ידיעה בעיתון על תככים בחצר מלוכה, בתוך משרדי מסדרונות הכנסת והממשלה פרלמנטים… אין ספק שיש כאן עניינים מאוד אנושיים ומאוד שרוצים לשים אדם מסוים במעמד כזה או אחר בפוליטיקה של זמנו, אין ספק בכלל.
1:47 אבל מה הערך המוסף שללמוד את הסיפור הזה האם אנחנו רק סתם רוצים לדעת אינפורמציה אוקיי אז אגרנו אינפורמציה איך שלמה הגיע למלוכה באמצעות קשרים טובים ומניפולציה טובה שעבדו עליה ביחד נתן הנביא ובת שבע ואולי עוד כמה אנשים טובים הצליחו להמליך דווקא את שלמה.
2:11 אבל אני רוצה לתת לכם לדעתי את מה שהתנ"ך התכוון התנ"ך לא התכוון לספר לנו רק את הסיפור הזה, כי אם זה גם הצליח מבחינת אנשים מאמינים, אם זה צליח אז בעזרת השם זה הצליח. ככה אנחנו מאמינים גם בטוב וגם ברע.
2:26 ולמה דווקא היה חשוב לתנ"ך או למה אנחנו צריכים לקחת את זה כדבר חשוב ונכון שדווקא של מה מכולם הוא יהיה המלך הבא ולא מכל הבנים האחרים לא אבשלום ולא אמנון ולא אדוהני בן חגית ולא אף אחד, רק שלמה. האם זה באמת רק בגלל שה אינטריגות שלו היו הכי מצלחות שמאבקי הכוחות שהוא ניהל היו הכי טובים שהיו לו את האנשים הכי ערמומייםר והכי טובים? לא בטוחה לא בטוחה שזה רק זה.
הקבלה לסיפור אברהם – ברית מילה
3:02 אז אני רוצה להביא לפניכם מה מסתתר אולי יותר מבחינה רוחנית בסיפור הזה אז אני רוצה קודם כל שאנחנו נלך לספר בראשית יז ושמה יש לנו את הסיפור שאברהם התבקש נדרש על ידי אלוהים לעשות ברית מילה לעצמו.
3:26 אז הנה לפניכם… אז אלוהים פונה אליו יש לו בינתיים רק את הילד האחד את ישמעאל, ויחד עם ישמעאל הנה אנחנו קוראים כאן. ואברהם בן 99 שנה בהמולת וישמעאל בנו בן 13 שנה והימולו את בשר עורלתו בעצם היום הזה נמול אברהם וישמעאל בנו וכל אנשי ביתו יליד בית ומקנת כסף מאת בן נחר נמולו איתו.

משל על השינוי הרוחני
4:03 זאת אומרת שאברהם בן 99 שנה מל את עצמו ובנו ישמעאל אין עוד יצחק על פני האדמה. יצחק נולד, זה שממשיך בעצם את הברית בינו ובין התודעה הזאתי של ההוויה אחד, זה יצחק לא ישמעאל, כאילו כאילו אברהם היה צריך לעשות קודם ברית לעצמו ואז רק אחר כך יולד הילד שהוא יהיה הממשיך שלו.
4:32 למה הדבר דומה כמו למשל שהיה אדם שנגיד היה פושע ואחר כך הוא חזר למותב אז הילדים שחיו אותו כשהוא היה פושע ואני לא אומרת שאברהם היה פושע אבל נגיד מן דרך חיים אחרת לגמרי, אז קיבלו חינוך מסוים חוו את האבא בצורה מסוימת זה וזה. אבל כשהאבא עשה שינוי של 180 מעלות ואחר כך נולד ילד, הילד הזה כבר מקבל אבא אחר.
4:54 אז כמובן שאברהם היה אברהם גם לישמעאל וגם לכל מיני משפחתו זה היה אברהם, אבל בכל זאת כל הרעיון הזה כל המעשה הזה של הברית מילה לעשות לעצמו אדם בן 99 משהו פיזי בבשרו שמסמל את הברית עם האלוהות במובן כמו שאחר כך ספר דברים אומר, ומלתם את עורלת לבבכם זאת אומרת איזשהי ברית רוחנית גבוהה מאוד שיש לה גם סימן בבשר, אז רק אחרי זה נולד יצחק והוא זה שממשיך והוא זה שהיה על העקדה אחר כך עם אבא שלו.
הקבלה לדוד – המעשה עם בת שבע ותהליך התשובה
5:33 עכשיו דבר דומה מבחינת השינוי הזה בילד שנולד אחרי השינוי זה גם אצל דוד. דוד הבי עשה את המעשה הנורא באמת הנורא עם בת שבע ואחרי המעשה הזה, נתן הנביא באמת בסוג של מניפולציה וכנראה דוד החמום המוח היה צריך קצת להיזהר ממנ,ו אבל הוא לא פחד ממנו נתן הנביא, ובא אליו כמו שבאים אל השופט העליון שזה היה גם אחד מתפקידי המלך.
סיפור כבשת הרש
6:04 ומביא לפניו סיפור את סיפור כבשת הרש. כבשת האיש העני הכבשה האחת והיחידה, שבא איש עשיר וגזל אותה ממנו כי באו אליו אורחים ולא התחשק לו לשחוט איזה כבסה אחת שלו. ודוד מתרגש וכועס על האיש העשיר הזה בפסק הדין שלו הוא אומר, בן מוות האיש הזה ואומר לו נתן הנביא אתה האיש.
6:30 ואז הוא מבין שכל מה שהוא עשה עם בת שבע ואיך שהוא שלח את אוריה למוות בצורה הכי צינית שבעולם כשהוא נותן לו את פסק הדין של עצמו למוות בידו שיגש ליואב ויגיד לו שכתוב שם שים אותו מול פני המלחמה ושימות. משהו באמת לא הגיוני, לא לא לא לא מתכוון על הדעת. ואיך שהוא מבין את זה, כמה שדוד היה קיצוני ביצרים שלו כשהוא הבין את זה..
תשובת דוד
6:57 צריך להבין את זה יש אנשים שהם צינים לגבי התגובה הזאת של דוד. אני לא, אני באמת מאמינה לו שהוא התחרט באמת ובתמים הוא תפס את הראש הוא אמר מה אני עשיתי איך אני הגעתי למצב הזה. איך היצרים שלי שלטו בי. למה שאני לא אאמין שהוא היה כזה, למה לא מה יש ? אני בהחלט מאמינה שהוא היה את הזה.
7:18 ואז.. ויאמר דוד אל נתן (בלי להתנצל ובלי לחפש תירוצים ובלי שום דבר) הוא אמר: חטאתי להוויה להוויה לגן עדן של העולם תיקון עולם, לקיומי כבן אדם בכלל מה זה הדבר הזה.
עונש אלוהי ותגובת דוד
7:33 ואז ויאמר נתן אל דוד . ויאמר דוד אל נתן חטאתי להוויה (לאותה הווייה שבראה את העולם גן עדן לאותה הווייה שאנחנו מחויבים בתיקון עולם לפניה.) ויאמר נתן אל דוד גם הווייה העביר חטאך לא תמות. אפס, כי נאץ נאצת את אויבי הווייה, בדבר הזה, גם הבן הילוד לך מות ימות. ויילך נתן אל ביתו, ויגוף הוייה, את הילד אשר ילדה אשת אוריה לדוד ויאנש (שניהיה חולה אנוש).

8:05 ויבקש דוד את האלוהים בעד הנער, ויצום דוד צום, ובא ולן ושכב ארצה. ויקומו זקני ביתו, עליו, להקימו מן הארץ; ולא אבה, ולא ברא איתם לחם. ויהי ביום השביעי, וימת הילד; וייראו עבדי דוד להגיד לו כי מת הילד, כי אמרו הנה בהיות הילד חחי דיברנו אליו ולא – שמע בקולינו, ואיך נאמר אליו מת הילד, ועשה רעה (הוא התאבד).
8:35 וירא דוד כי עבדיו מתלחשים, ויבן דוד, כי מת הילד; ויאמר דוד אל – עבדיו המת הילד, ויאמרו מת.

תגובת דוד למות בנו
ויקום דוד מהארץ וירחץ ויסך, ויחלף שמלתו, ויבוא בית – הווייה וישתחו; ויבוא אל -ביתו, וישאל, וישימו לו לחם ויאכל.
8:58 ויאמרו עבדיו אליו, מה הדבר הזה אשר עשיתה; בעבור הילד חי (כשהוא היה חי הילד) צמת ותבך, וכאשר מת הילד, קמת ותאכל לחם. ויאמר — בעוד הילד חי, צמתי ואבכה: כי אמרתי מי יודע, יחנני הויה וחי הילד. ועתה מת, למה זה אני צם — האוכל להשיבו, עוד: אני הולך אליו והוא לא – ישוב אלי.

9:24 וינחם דוד את בת שבע אשתו, ויבוא אליה, וישכב עמה; ותלד בן, ויקרא את – שמו שלמה, והוויה אהבו. וישלח, ביד נתן הנביא, ויקרא את – שמו ידידיה — בעבור, הווייה.

המסר הרוחני – השינוי כתנאי לתכלית
ידידיה זה כמו כמו דודי ידיד זה גם אהובי, אז קראו את שמו ידידיה זה גם אהוב האל, בעבור זה שההוויה באמת אהבה אותו.
9:50 אז מה אני רוצה לומר רוצה לומר לכם שדוד עשה שינוי של חזרה בתשובה, של חרטה זה מה שחשוב חרטה של ההבנה וההפנמה שאסור היה לו להתנהג כמו שהוא עשה ושהוא התנהג ככה עם התינוק הזה שנולד ובסופו של דבר מת הוא הצדיק את הדין עליו, כמו שהצדיק את הדין עליו כל הזמן.
10:14 עכשיו מעתה ועד עכשיו, אבשלום מורד בו כשכאבשלום לפני זה הורג את אמנון הוא יודע הוא ארבעה בנים שיקל בגלל מה שהוא עשה עם אוריה, והוא מקבל את זה עליו הוא אומר מגיע לי, ואחרי שהוא עובר את הדבר הזה מבחינה רוחנית אז נולד הבן שהשם שלו ידידיה קשור לאוהב שלום.
סיכום ההבדל בין הילדים
10:46 לסיום תחשבו, עם איזה אב גדלו אבשלום אדוניהו תמר וכל אותם ילדים בנים שאנחנו שומעים עליהם בתנ"ך איזה אבא היה להם לפני הסיפור עם כבשת הרש ועם הילד הזה שלו שמת. ואיזה אב הוא היה אחר כך
11:15 אנחנו יודעים שהוא היה אחר כי אבנר בן נר נשאר כמו שדוד היה קודם ועשה כל מיני דברים שדוד החדש לא כל כך התלהב לעשות אותם.
11:29 אז מה שנסכים ונאמר שכמו שאברהם הוליד את יצחק אחרי שהוא נימול שלמה ידידיה נולד באיזשהו מצב אחרי שהייתה איזה הסרה של עורלת הלב של דוד והבן הזה, אומר לנו התנ"ך, ראוי להמשיך את שושלת המלוכה.
מסר סיום
11:50 אז אנחנו יכולים לחשוב על כל מיני דברים מסביב שקשורים לחיי היום יום והחול אבל בואו לא נתמם ולא נשכח כי זה המסר שבעצם שלום ושלמה זה הדבר החשוב למלכות ישראל.
תודה
פרשת "חיי שרה": פרשנות
בפרשת השבוע מסופר (בין השאר) על הבאתה של הכלה הרחוקה (ממשפחת אברהם בארם נהריים) הלא היא רבקה אל יצחק, ובכך מתחיל פרק הזוג השני בסיפור תולדותיה של המשפחה שהיא השורש ממנו צמח עם ישראל.
