הפטרת פרשת נח: מהו "למוד חויה"?

שלום לכם.

אני רוצה להביא בפניכם משהו נחמד וחשוב מאוד ומעניין שקשור בהפטרה של פרשת נוח.

בהפטרה של פרשת נוח יש משפט מאוד מאוד מאוד מאוד ידוע שאומר שיבוא יום באחרית הימים, קיבוץ גלויות, ירושלים תיבנה שוב ותהיה כמו אישה מאופרת ומאותרת בתכשיטים נפלאים והכל כמו שכתוב. ואז כתוב: "וכל בנייך לימודי יהוה ורב שלום בנייך". אנחנו רגילים לומר: "וכל בנייך לימודי אדוני ורב שלום בנייך". אבל כמו שכבר אמרנו בסרטון הקודם, אני מקווה שהפנמתם אותו, כאן כתוב כמו שאתם רואים "וכל בנייך לימודי הוויה ורב שלום בנייך".

עכשיו תסתכלו מה כתוב בסוף מסכת ברכות. בסוף מסכת ברכות נאמר: "אמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא, תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם". מאיפה הוא לוקח שתלמידי חכמים מרבים שלום בעולם? שנאמר בישעיהו, שזאת ההפטרה של נוח, נאמר בישעיהו: "וכל בנייך לימודי הוויה ורב שלום בנייך".

עכשיו אני רוצה לטעון פה קטגורית ש"לימודי הוויה" זה לא בהכרח תלמידי חכמים. רבי אלעזר כשהוא אמר שכל בנייך לימודי הוויה ורב שלום בנייך הוא הסיק שתלמיד חכם שווה לימודי הוויה. מה זה נקרא להיות לימוד הוויה? יש ביטוי שאנחנו אומרים על מישהו שהוא לימוד ניסיון. מה זאת אומרת לימוד ניסיון? יש לו ניסיון, הוא צבר הרבה ניסיון.

לימוד הוויה זה אדם שההוויה שלו יש לה ניסיון של חיים והוא יודע לחיות מההוויה של נשמתו. שזו ה יהוה הזה שנפח באפנו וזו תודעה של שלום שבאמת יודעת לאחד את הניגודים.

אבל תגידו לי, למה יש המון תלמידי חכמים שרק עושים מריבות, ושנאות, וקנאות, וזה לא מתחתן עם זה, וזה לא מדבר עם זה, וזה לא אוכל את הבד"ץ שלו, וכולם תלמודי חכמים. איפה הם ואיפה השלום?

ואני שאלתי את עצמי פעם ראשונה מה שאומר רבי אלעזר שמכאן מהפסוק הזה שכל בנייך לימודי הוויה ורב שלום בניך, מזה הוא לומד שתלמידי חכמים מרבים שלום בעולם. זה בתנאי שתלמידי חכמים באמת יהיו לימודי הוויה. אבל זה לא אוטומטית. יש אנשים שהם תלמידי חכמים ענקיים אבל הם ממש לא לימודי הוויה. הם ממש  לא מכירים את התודעה של ההוויה. הם רודפים את כל מי שלא כמוהם והם מחפשים לא אחדות כפי שההוויה הזאת מדברת (אחדות הניגודים). הם מחפשים אחידות ואין שום שלום מתלמידי חכמים כאלה.

אז ברור שתלמיד חכם יכול להיות לימוד הוויה וראוי שהוא יהיה כזה. זה בדיוק מה שהוא צריך להיות. שכל מה שהוא לומד וכל מה שהוא יודע יהיה יבנה לו תודעה של ההוויה הזאת שנפכה את הנשמה בעפנו וניצור מציאות כזאתי של אחדות הניגודים. אבל זה לא בא אוטומטית. זה לא בא עם ידע ש"ס ופוסקים. זה בא מסוג אחר של ידע מלימוד אחר.

להיות לימוד הוויה באמת מביא שלום לעולם. זה נכון ישעיהו אומר את הדבר המדויק: "וכל בניך לימודי הוויה באמת רב שלום בנייך".

אבל זה ממש לא בטוח שכל תלמידי החכמים הם כאלה.

וכתוב פה יהוה, כתוב את ההוויה הזאתי כאן ומפה כל הלימוד שלנו.

אז הלוואי הלוואי הלוואי שכולנו באמת נהיה לימדי הוויה ורב יהיה השלום.

פרשת נח: פרשנות

פרשת נח: התיבה כאמצעי הצלה

תיבת נח חצצה בין העולם הישן שנמחה לבין העולם החדש שעתיד להיוולד כשייצאו מן התיבה כל החוסים בה

מאגר ידע

אדם הזכות לפרש את המצוות

הרבה מירה רז על חופש הבחירה ביהדות בכלל וביהדות הרפורמית בפרט: לאדם הזכות לפרש את המצוות.

המחזיר נשמות לפגרים מתים

בשנת התשמ"א (1982) הושלמה הכנתו של סידור התנועה לצאת לאור. ואכן ניכרו בו פניה של היהדות המתקדמת בהוספות, השמטות ושינויים.

חוכמה עתיקה חדשה שיעור 1

"כל מה שהאמת היא יותר גבוהה היא יותר פשוטה, ויותר נחוצה לכל. צַרוּת הלב של האדם עלולה היא לנסות לנתח את האמת לחלקים...

אורות של מודעות: האמת הפשוטה

"כל מה שהאמת היא יותר גבוהה היא יותר פשוטה, ויותר נחוצה לכל. צַרוּת הלב של האדם עלולה היא לנסות לנתח את האמת לחלקים, להקטין אותה, מתירא הוא מפני גודלה, וחושב שבהקטנתה תהיה יותר פופולרית, יותר שווה לכל נפש, ובאמת בזה הוא מכביד יותר, ומונע מהכל את היותר נחוץ לו"