פרשת תולדות עוסקת ביחסים בין יעקב ועשו, שני אחים שונים לחלוטין. רבקה יוזמת את מעבר הברכות מעשו ליעקב, לא כתרמית פשוטה אלא כביטוי למאבק עמוק יותר. ההפטרה ממלאכי ממשיכה את הנושא ומדברת על היחס בין יעקב לעשו כסמל לשתי אנרגיות רוחניות: עשו מייצג את אנרגיית ההישרדות, הציד, המאבק החיצוני; יעקב מייצג את הפנימיות, השלווה, והאחדות. המסר המרכזי הוא אחדות הניגודים – המאבק הפנימי שקיים בכל אדם בין חומר לרוח, בין המוחצן לפנימי, בין סערה לשלווה.
0:34 שלום לכם אנחנו השבוע בפרשת תולדות וב הפטרה של תולדות שלקוחה ממלאכי פרק א' עד פרק ב פסוק שבע.
0:46 בפרשת תולדות יש לנו את הסיפור שמתחיל עם יעקב ועשו איך הם איך יש לאמא שלהם רבקה יש הריון מיוחד.." והתרוצצו הבנים בקרבה" ואיך נולדים שני אחים כל כך שונים בלידה כל כך משונה אחד יוצא והשני מחזיק אותו בעקבו ולא נותן לו לצאת לבד, ואיך הם גדלים וגם כל העניין של התרמית שבעצם רבקה יוזמת תרמית כלפי יצחק שייתן את הברכה שנועדה לבכור דווקא לזה שיצא שני מהרחם ליעקב.
1:23 וכמו שאמרתי גם כבר בעקדת יצחק, אי אפשר לקרוא את הסיפור הזה בפשט שלו, כי בפשט רוצים להגיד לנו שרבקה היא תחמנית ורמאית ויעקב משתפת הפעולה ואיזה יופי את זה אנחנו הולכים ללמוד בתורה… ויחי אנחנו אנחנו יותר חכמים ויותר מוסריים מרבקה ויעקב יחי אנחנו. יופי ניפח לנו את האגו והלכנו הביתה מרוצים אחרי שיעור כזה.
1:46 אז ברור שזה לא זה, יש פה משהו עמוק יותר ואין ספק שהיא רימתה אנחנו לא באים לומר שהיא לא רימתה, אבל אז קודם כל מי שרוצה להתעמק בפרשה עצמה אני מזמינה אותו לקרוא על הפרשה באתר שלי ששמה כתוב פרשות השבוע תיכנסו לפרשת תולדות.
2:04 אבל, לפני שנעבור להפטרה שקשורה גם ביחסים בין יעקב ועשו שזה המהות של ההפטרה שם אני רוצה לקרוא לפניכם ושיהיה גם לפניכם טקסט מספר הזוהר שאומר ככה:
ציטוט מספר הזוהר
2:21 הנה "בוא וראה יש לבוש הנראה לכל ואלו הטיפשים כשרואים אדם לבוש יפה שנראה להם הדור בלבושו אין מסתכלים יותר ודנים אותו על פי לבושו ההדור וחושבים את הלבוש כגוף האדם וחושבים גוף האדם כמו נשמתו.
2:42 כאין זה היא התורה יש לה גוף והיא מצוות התורה הנקראות גופי תורה. גוף הזה מתלבש בלבושים שהם סיפורים בעולם הזה. הטיפשים שבעולם אינם מסתכלים אלא בלבוש ההוא שהוא סיפור התורה ואינם יודעים יותר ואינם מסתכלים במה שיש תחת הלבוש.
3:05 אוי לאלו הרשעים האומרים שהתורה אינה יותר מסיפור בלבד והם מסתכלים בלבוש ולא יותר. אשרי הם הצדיקים המסתכלים בתורה כראוי. יין אינו יושב אלא בכד כך התורה אינה יושבת אלא בלבוש זה ועל כן לא צריכים להסתכל אלא במה שיש תחת הלבוש ועל כן כל אלו הדברים וכל אלו הסיפורים הם לבושים."
חשיבות הלימוד העמוק
3:35 זה דבר מאוד מאוד חשוב ללימוד תורה בכלל ובטח לאותם סיפורים בתורה שכמו שאמרתי נראים כאילו אנחנו קוראים איזה ידיעה בעיתון על שחיתות כזה או אחרת או על איזה התנהגות אנושית לא בסדר.
רקע היסטורי – מלאכי הנביא
3:52 אז כמו שאמרנו יש יותר מזה ואם נעבור להפטרה – מלאכי חי בתקופת שיבת ציון מעריכים את החיים שלו בין 516 לפני הספירה עד 450 לפני הספירה זאת אומרת עד אמצע המאה החמישית לפני הספירה.
4:08 כאשר בית המקדש הראשון נחרב ב-586 לפני הספירה זאת אומרת לקראת סוף המאה השישית לפני הספירה ועוברים תקופה של כמה עשרות שנים ויש לנו אימפריה חדשה בעולם פרס הורידה את בבל ויש מתחילה עוד מעט תקופה של שיבת ציון בתקופה של עזרה ונחמיה יש אפילו מי שטוענים שמלאכי אולי זה זה עזרה הסופר בכבודו עצמו.
ההפטרה – יעקב ועשו
4:33 אבל בהפטרה שלנו מלאכים מתייחס ליחסים בין עשו ויעקב. העם נמצא במצב קשה והוא שומע מהנביא את הדבר הזה:
4:45 הנה תראו מה כתוב במלאכי בהתחלה –
"משא דבר הווייה אל ישראל ביד מלאכי אהבתי אתכם אמר הווייה ואז אם אתם תאמרו ואמרתם במה אהבתנו" כיצד ניכר הדבר שאתה אוהב אותנו אנחנו בגולה אנחנו בלי קורבן הבית.
5:02 אז התשובה שבאה מהנביא מהאלוהות –
"הלוא אח עשו ליעקב נאום הווייה ואוהב את יעקב ואת עשיו שנאתי ואשים את הריו שממה ואת נחלתו לתנות מדבר.
5:17 כי תאמר אדום רוששנו ונשוב ונבנה חורבות כה אמר הוויה צבאות המה, יבנו ואני אהרוס וקראו להם גבול רשעה והעם אשר זעם הווייה עד עולם". תמיד אלוהים יזעם עליהם. "ועיניכם תראינה ואתם תאמרו יגדל הוויה מעל מעבר לגבול ישראל".
הפירוש הרוחני – יעקב ועשו כאנרגיות
5:48 זה פסוקים מתוך ההפטרה. עכשיו שוב היום אין אדום שפעם ייחסו באמת את אדום לעשו שהיה אחיו וכולי. אם היינו קוראים ומתמקדים בשכבת הפשט של הסיפור כמו שאומר ספר הזוהר הינו מפשיטים את הסיפור היינו רואים ש יעקב ועשו מדובר בעצם בשתי מהויות רוחניות בשתי רמות של מודעות שקיימות בכל אדם בעולם בכל אומה ובכל חברה כי סך הכל זה סך של יחידים ביחד.
עשו – אנרגיית ההישרדות
6:16 ויעקב אולי נתחיל עשיו הוא יצא ראשון הוא היה איש ציד איש שדה. הצייד חי על הישרדות הצייד חי באני מול העולם והעולם מולי אין אחדות יש או אני או הוא אני חייב לצוד אותו כדי שאני אחיה. כל הערמומיות כל הפחדים כל כמו שאמרנו אנרגיית ההישרדות זה אנרגיה של עשו וזה גם רצון רק לקבל עוד ועוד חומר כדי לשרוד.
יעקב – איש תם יושב אוהלים
6:41 על יעקב נאמר שהוא היה איש תם יושב אוהלים. כשמפשיטים את הסיפור באוהל פנימה כמו שאומרים היום אוהלה של תורה או להיכנס מתחת לאוהל זה להיכנס פנימה. אוהל זה מקום שמפריד אותנו מהחוץ שמה יש שלום שמה יש שלווה כמו שילדים נכנסים מתחת לשמיכה ונורא כיף להם זה סוג כזה של אוהל.
המאבק הפנימי – למי הבכורה?
7:03 אז יעקב ועשו זה בעצם שתי אנרגיות שקיימות בכל אדם בכל חברה בכל שליט איך הוא ינהיג למי הוא ייתן את הבחירה בחיים שלו לחלק העשווי שבו שרק רוצה עוד חומר ולבלוע ולשעבד את האחרים ולהיות מלך העולם או דווקא ליעקב אותו איש תם יושב אוהלים שכשהוא נכנס פנימה יש לו שמה את המקום של השלם של הווייה אחד של אחדות הניגוד של השלום.
7:36 וכל המאבק בעצם בפרשה בין יעקב ועשו זה לא שעשו הוא רע ויעקב הוא טוב. ועשיו הוא בכלל לא רע. עשו הוא נפלא לא יכולים לחיות בלי עשו אבל השאלה אם לתת לו את הבכורה.
7:49 לעשו הבכורה – כשאנחנו נלחמים על החיים שלנו שזה או אני או האחר שנלחמים על הקיום שלנו הפיזי אז עשו מציל אותנו עשו דואג לפרנסתנו גם. אבל אם עשו חושב שכדי לדאוג לפרנסה וכדי להינצל אני אבנה את זה על עוולות עשו טועה מאוד.
אחדות הניגודים – ישראל
8:06 ופה צריך לבוא אותה אנרגיה יעקב שאחר כך שינתה את שמה לישראל. זה דברים שצריכים להבין וללמוד והיא לוקחת את הבכורה עם עשו ביחד זה אחדות ניגודים מאוד קשה לאחד בין יעקב ובין עשו הפנימיים ולהיות ישראל כי שרית עם אלוהים ועם אנשים ותוכל ולהנהיג את החיים שלנו את החברה שלנו את העולם.
האימפריות העשוויות
8:31 ומה שכאן בהפטרה אומר מלאכי בשם אלוהים כשהוא מדבר על עשו הוא מדבר על אותם ממלכות על אותם אימפריות פעם זה היה בבל ופרס ולפני זה זה היה אשור ואחר כך זה יהיה יון ואחר כך זה יהיה רומי. כל אותם אימפריות שמתנהגות כמו עשו במובן הקשה של המילה של הציד.
8:56 לא בתרומה שיש לעשו בחיים שלנו כמו שאמרנו אבל אם הם נותנים לעשו להשתלט על הקיום שלהם אם עשו הוא מוביל אותם לכבוש רק עוד שטחים לבנות עוד בניינים מגלומניים שיידעו שאני המלך הכי חכם ואני המלך הכי חזק העשיו הזה שדורך על גוויות כדי להשיג את שלו…
הנבואה על ניצחון יעקב-ישראל
9:16 אומר הנביא אני אשים את הריו שממה ואת נחלתו לתנות מדבר ובסופו של דבר יעקב או ישראל שמייצגים עולם של חסד עולם של הווייה אחד אם הם אלה שבסופו של דבר יובילו את העולם.
9:37 זה מה שההפטרה אומרת והנביא גם אומר כה תאמר אדום אותו חלק עשווי יכול לבוא ולהגיד רוששנו כן הפסדנו פה בקרב הפסדנו פה אבל אנחנו נתחזק ונבנה חורבות. אבל הווית הצבאות ששמו אחד אומר המה יבנו ואני אהרוס.
10:01 זה הוא אומר לנפש חיה שרוצה לשלוט שרוצה שהחלק הג'ונגל שלנו החלק החייתי שלנו החלק שרוצה לנפח את האגו שלנו ולהגיד שאנחנו יחי אנחנו מה שהם יבנו כדי להתקיים לנצח בסופו של דבר יהיה הרס. אבל עיניכם תראינה שאותו חלק שמייצג את ההוויה אחד יעקב ישראל.
המסר האוניברסלי
10:19 וזה נאמר בתקופה שלא היה נצרות ולא היה איסלאם לא היו עוד אנשים שקיבלו את הרעיון של הוויה אחד היו עובדי אלילים שבשבילם לנצח העולם הזה בנוי על מלחמה אל נלחם באל אליל וכל אל רוצה להיות לפני האל של אויבו או המדינה השכנה שלו.
10:41 אז הרעיון הוא שאמנם יעקב ועשו בפרשה ויעקב ועשיו כסמל לאנרגיות שמובילות את העולם יש ביניהם מאבק מתמיד אבל יבוא יום יבוא יום והאנרגיה שיעקב ישראל עם ישראל אמור לייצג תוביל את העולם.
שיעור אישי לעם ישראל
10:59 וזה שיעור מאוד גדול גם בשבילנו. אנחנו עם ישראל בארץ ישראל יכולים להיות עשוויים לגמרי. זה לא אומר שאם אנחנו בני ישראל או עם ישראל אומרים שלוש פעמים ביום את הווייה אחת את השמע ישראל אנחנו שמה ממש לא. אנחנו יכולים להגיד את זה ולהתנהג ההפך.
11:21 אז מה שיש כאן זה לא רק לאומות העולם אנחנו לא יכולים להגיד זה לאדומים האלה או מי שמתנהג כמו אדום וזה לא לנו. זה מיועד לחלק העשווי שלנו לא פחות. אני עוצרת את עצמי בכוח כאן
אז כל טוב לכם.
