'אורות הקודש' של הרב אברהם יצחק הכהן קוק (1865-1935 )  – שיעורים במודעות

כמי שנולדה יהודיה וזכתה ששפת האם שלה היא עברית אני מוצאת שניסוח הידע הרוחני כפי שמובע בדברי הרב קוק בספר זה, הוא בעל עומק מופלא לא רק מצד תוכנו אלא גם מצד (צורת) שפתו. 

בכל העולם לומדים היום מה שנקרא 'מודעות' – איך לחיות, הן במישור הפרטי והן במישור הכללי, עם פחות קונפליקטים ומתחים ויותר בהרמוניה ובשלום. 

כל אחד מוצא לו את המקורות שלו (אינדיאני, טיבטי, זן בודהיסטי וכד' ) ואת המורה שלו. הידע הוא אחד 

המורה שלי מדבר עברית והוא מדבר אלי מתוך הספר המופלא 'אורות הקודש '  

אומר הרב קוק (פרק 'אור הרזים' מאמר עב) 

"יסוד  ה א ו ש ר  הוא  

 אהבת ה א מ ת  בשכל,  

 אהבת ה י ו ש ר בחיים,  

 אהבת ה י ו פ י  ברגש,   

 אהבת ה ט ו ב  במעשה." 

"יסוד האושר הוא" 

כשם שתכנית לבנית בית עומדת על יסוד, כך גם האושר עומד על יסוד. 

אושר הינו מבנה לוגי. כמו כל מבנה יש לו תכנית.  תכנית של מודעות.   

כשם ש'יסוד' מכיל בתוכו את כל הידע של המתכנן בכל התחומים  שצריכים לבוא לידי ביטוי כדי שהיסוד יהיה יציב ואיתן, כך יסוד האושר מכיל בתוכו אלמנטים שונים שרק בהשתלבותם יחד יעמוד היסוד. 

"אהבת…" 

אהבה על פי התורה היא מחשבה שמאחדת את הניגודים עם כל האלמנטים של הבריאה: דומם, צומח, חי וּמְדַבֵּר(אדם).

האהבה היא תודעה שמפחיתה את כמות הסבל בעולם 

היא יוצרת רגש של אמפתיה ומביאה לידי מעשה טוב (מהו 'טוב' יוסבר בהמשך) 

"אהבת האמת בשכל" 

השפה העברית משתמשת באות הראשונה, האמצעית והאחרונה של האלפבית שלה כדי להגדיר 'אמת' . 

(לעברית 22 אותיות ועוד 5{מנצפך}סופיות, ביחד 27 אותיות. אם תחצו אותן יתקבלו 13 אותיות מכל צד כשה-מ' בדיוק באמצע) 

בעברית השורש ב.י.נ משותף לשני הפעלים: להתבונן ולהבין ולכן יש לנו רק להתבונן בשלושת הסימנים/אותיות הללו ומיד מבינים שה'אמת' היא מהות מרובת אלמנטים. יש בה מא' ועד ת' , מינעד רחב מאוד של אמיתות שיש לאזן ביניהם. 

בפרקי אבות (פרק א, משנה י"ח) נאמר: "רבן שמעון בן גמליאל אומר: על שלושה דברים העולם עומד: על הדין ועל האמת ועל השלום, שנאמר: (זכריה ח, טז) "אמת ומשפט שלום שִפטו בשעריכם".  

את הדין חייבים כדי שיהיו סדר ויציבות בחברה מרובַּת-אמיתות, מא' ועד ת' .  

השלום הוא המ', הוא קו האמצע המאזן בין כל מה שקיים בין א' לת', יוצר תמונה שלמה ויש שלום.  

מי שמפנים זאת בשכלו, מי שמבין שכל מצב מכיל תמיד יותר מאמת אחת שלו, הניח את הנדבך הראשון ליסוד האושר בחייו. 

לשכל כזה קורא הרב קוק  בכתביו "השכל העליון"(נשמה) . מזה מובן שיש לאדם גם שכל תחתון (נפש).  

"אהבת האמת בשכל" היא אם כן מצב תודעה קבוע, זורם בהויה הרוחנית כמו שהדם זורם בהויה הפיזית. זהו מצב שמקבל פלורליזם מחשבתי כמצב טבעי שלא עומד בניגוד לשלום. 

"אהבת היושר בחיים" 

ללכת בדרך הישר משמעו לחיות כאילו קיים קו ישר בין "האמת בשכל" (כפי שהוסבר קודם ) לבין מצבי-החיים. יש ואדם מקבל תיאורטית תכנים מחשבתיים אבל אינו עומד במבחן המעשה. 

במקום לשאוף ללכת תמיד בקו ישר הוא הולך עקלקלות, או סחור סחור.  

"אהבת היושר בחיים" היא אם כן מצב שבו אדם מודה על האמת ומוכן לעשות תיקון במידותיו.  

"אהבת היופי ברגש" 

מחשבה יוצרת רגש, כך בנוי האדם. רוצים לשנות רגש – צריך לשנות מחשבה 

עם ישום "…האמת בשכל" כפי שהוסבר לעיל אנו מרגישים 'יופי' 

נוסף נדבך "…היופי ברגש" ליסוד האושר 

צמד המילים "איזה יופי…" נאמר על ידנו כשאנו חווים רגש של חיבור, של אחדות ,של טוב, של שלום. 

השכל העליון מאפשר לנו לאחד אמיתות שונות ואז אנו מרגישים 'יופי'.  

הביטוי "כְּלִיל יופי" (יחזקאל כ"ח 12) משמעו מושלם ביופיו.  מושלם במובן שלם ביופיו 

במילון אבן שושן תמצאו כתוב כי 'כְּליל'  היא גם מילה נרדפת לכתר, עטרה. 

תמצאו גם את צמד המילים 'כְּלִיל סונֶטות' שמשמעו: "מחרוזת של חמש עשרה סונֶטות המאוחדות בתוכן ומשולבות בצורה: השורה האחרונה שבסונטה הראשונה חוזרת ופותחת את הסונטה השניה, השורה האחרונה שבסונטה השניה חוזרת ופותחת את הסונטה השלישית וכו'. צרוף של ארבע-עשרה השורות ההאחרונות-הראשונות מהווה את הסונטה האחרונה (החמש-עשרה)"  

"אהבת הרגש ביופי" היא אם כן תחושה של התרוממות רוח בעת חשיבה חיובית.  

בלי ציניות, בלי סקפטיות, בלי תחושה של "פרייריות". רגש של טוב ללא תנאי.  

"אהבת הטוב במעשה" 

בעולמנו מתקיימים 'טוב' ורע'  

הטוב הוא מצב שאין בו סבל, הרע הוא מצב שיש בו סבל או פוטנציאל  של סבל 

הטוב הוא מצב מאחד, הסבל הוא מצב מפריד 

כאשר השכל העליון, מכיר באמיתות שונות, והוא בקו ישר – כמו קרן אור – מאיר וחודר למצבי החיים, נוצר עקב כך באדם רגש של 'יופי' – של אחדות ניגודים טבעית, ואז המעשה הוא טוב כי הוא לא מביא סבל לעולם. 

"אהבת הטוב במעשה" היא אם כן עשית טוב באופן טבעי.  

עשיה כזו, שכשהאדם נותן –  באותו רגע ממש הוא גם מקבל.  

ליבו מתרחב, הוא אוהב לעשות טוב. 

לסיכום 

"אהבת האמת בשכל" היא מצב תודעה קבוע, זורם בהויה הרוחנית כמו שהדם זורם בהויה הפיזית. זהו מצב שמקבל פלורליזם מחשבתי כמצב טבעי שלא עומד בניגוד לשלום. 

"אהבת היושר בחיים" היא מצב שבו אדם מודה על האמת ומוכן לעשות תיקון במידותיו.  

"אהבת הרגש ביופי" היא תחושה של התרוממות רוח בעת חשיבה חיובית.  

בלי ציניות, בלי סקפטיות, בלי תחושה של "פרייריות". רגש של טוב ללא תנאי.  

"אהבת הטוב במעשה" היא עשית טוב באופן טבעי.  

עשיה כזו, שכשהאדם נותן –  באותו רגע ממש הוא גם מקבל.  

ליבו מתרחב, הוא אוהב לעשות טוב. 

 והוא מאושר 

מאגר ידע

אדם הזכות לפרש את המצוות

הרבה מירה רז על חופש הבחירה ביהדות בכלל וביהדות הרפורמית בפרט: לאדם הזכות לפרש את המצוות.

המחזיר נשמות לפגרים מתים

בשנת התשמ"א (1982) הושלמה הכנתו של סידור התנועה לצאת לאור. ואכן ניכרו בו פניה של היהדות המתקדמת בהוספות, השמטות ושינויים.

חוכמה עתיקה חדשה שיעור 1

"כל מה שהאמת היא יותר גבוהה היא יותר פשוטה, ויותר נחוצה לכל. צַרוּת הלב של האדם עלולה היא לנסות לנתח את האמת לחלקים...

אורות של מודעות: האמת הפשוטה

"כל מה שהאמת היא יותר גבוהה היא יותר פשוטה, ויותר נחוצה לכל. צַרוּת הלב של האדם עלולה היא לנסות לנתח את האמת לחלקים, להקטין אותה, מתירא הוא מפני גודלה, וחושב שבהקטנתה תהיה יותר פופולרית, יותר שווה לכל נפש, ובאמת בזה הוא מכביד יותר, ומונע מהכל את היותר נחוץ לו"