פרשות שבוע
“מעשינו ראויים להעשות באהבה,
כי האהבה היא תכלית קיומנו”
בראשית
דרכו של מחבר שהוא טובע חותמו ונותן את שמו בשער הספר. וכך טבע הקב"ה את חותמו 'אמת' בראש ספרו – ספר התורה
נֹח
הפרשה מתארת סיפור הצלה.
תיבת נח חצצה בין העולם הישן שנמחה לבין העולם החדש שעתיד להיוולד כשייצאו מן התיבה כל החוסים בה.
'לֵךְ לךָ'
הספור על ירידת אברם ושרי מצרימה בגלל הרעב הוא סיפור שבא ללמדנו שהאמונה והתפילה הם גורם משמעותי בהתמודדות האדם עם מצבים בחייו – ובוודאי במצבים קשים וקיצוניים.
'וַיֵּרָא'
בשני הימים של ראש השנה ישנה קריאה מיוחדת בתורה שנבחרה בהתאם למשמעותו של החג, הנקרא גם "יום הדין
הפטרת פרשת בראשית: "יהוה" – שם הויה ומשמעותו
עולם החומר, הוא מלא ניגודים: דומם, צומח, חי למיניו למיניו למיניו וגם מדבר. גם האדם מלא ניגודים ושונות. מנגד ההוויה של הבריאה היא ההוויה של הבריאה, זאת ההוויה של הבורא שמאחד את כל הניגודים בשלם, בשלום, בהרמוניה ובאיזון.
הפטרת פרשת נח: מהו "למוד חויה"?
יש אנשים שהם תלמידי חכמים ענקיים אבל הם ממש לא לימודי הוויה. הם ממש לא מכירים את התודעה של ההוויה. הם רודפים את כל מי שלא כמוהם והם אינם מחפשים אחדות כי אם אחידות... ואין שום שלום מתלמידי חכמים כאלה.
הפטרת "לך לך": התמודדות עם "אלוהים שכח אותי"….
"למה תאמר יעקב ותדבר ישראל נסתרה דרכי מהוויה ומאלוהי משפטי יעבור".
המשפט הזה אומרים אותו מתוך תחושה של צרה, של סבל. מרגישים שאלוהים הסתיר פניו מאיתנו או ממני. אין צדק "מאלוהי משפטי יעבור", אני לא מרגיש שנעשה לי משפט צדק.
הפטרת "וירא": איך אפשר להחיות את המתים
הפטרה זו היא סמל מופלא, מטפורה מדהימה איך העולם הנסתר ה"יהוה" יכול דרכנו להיות צינור שמחייה מתים. שהוא במובן המטפורי לצאת מדיכאון. לצאת ממצב קשה. לקחת את הנשמה שלנו שתגהר על הנפש שלנו ותוציא אותנו לחיים חדשים.
הפטרת "חיי שרה": שני אבות דואגים לעתיד המשפחה
כמו שאברהם הוליד את יצחק אחרי שהוא נימול, כך שלמה נולד אחרי שהייתה הסרה של עורלת הלב של דוד.
חיי שרה
בפרשת השבוע מסופר על הבאתה של הכלה הרחוקה הלא היא רבקה אל יצחק, ובכך מתחיל פרק הזוג השני בסיפור תולדותיה של המשפחה שהיא השורש ממנו צמח עם ישראל.
פרשת תולדות
פרשת יעקב ועשו היא רבת חשיבות מבחינת דרכו של האדם אל המודעות. עשו ויעקב הם זוג תאומים ברחם. כל אחד מהם הוא יצור נפרד, עם נשמת חיים משלו, אך שניהם, יחד עם אִמם, מאוחדים במחזור דם אחד
הפטרת "תולדות": מאבקו של אדם בין חומר לרוח
פרשת תולדות עוסקת ביחסים בין יעקב ועשו, שני אחים שונים לחלוטין. ההפטרה ממלאכי ממשיכה את הנושא ומדברת על היחס בין יעקב לעשו כסמל לשתי אנרגיות רוחניות: המסר המרכזי הוא אחדות הניגודים - המאבק הפנימי שקיים בכל אדם בין חומר לרוח, בין המוחצן לפנימי, בין סערה לשלווה.
פרשת "ויצא"
שני פעלים, שתי משמעויות, שני פנים בחיים: יציאה מ... הליכה אל...
יעקב יוצא מן המֵיצרים שחייו בארץ נהפכו לו. התורה משתמשת בשורש י.צ.א בסיפור המכונן את ההויה הישראלית והוא השחרור מעבדות לחרות - סיפור יציאת מצרים.
הפטרת ויצא – הושע י"ב 13 – י"ד 10
אם כתוב "וַיֵּצֵא יַעֲקֹב" או אם כתוב "וַיִּבְרַח יַעֲקֹב", בעצם זה סמל לאדם שבורח מהתמודדות. הוא עשה משהו, אבל הוא בעצם לא נשאר להתמודד עם התוצאה של מה שעשה.
פרשת וישלח
יש ותכונת אופי תפעל בעולם על פי בחירתו של האדם.
גם לוי ושמעון, וגם פנחס – הם בעלי אופי בלתי מתפשר. המסופר עליהם מדגיש את קנאותם . אבל משבט לוי יצא משה רבנו
הפטרת וישלח: מאבק בין עמים
עובדיה מדבר על היחסים בין יעקב ועשיו, אבל הוא כבר לוקח אותנו למקום של מאבק בין עמים.
ישראל - יעקב שלא יודע לחיות על חרבו, ואת העמים שהולכים נגדנו ומשעבדים אותנו – הם אותו עשיו.